logo

Bedřichov

Online stav bílé stopy

Přechod na zimní čas je v neděli:  28.10.2018(posune se 3 na 2 hodiny)

Úsvit začíná v : 06:46

Baranie rohy

Fotogalerie: ZDE
Video: ZDE

V letošním roce jsme si plánovali, že ve Vysokých Tatrách uskutečníme pár nějakých hodnotnějších výšlapů, ale nakonec to byla prozatím jenom jedna akce a to červencový výstup na Jastrabiu vežu. Takže jsem byl celkem rád, když se ozval Vašek jestli bych nejel do Vysokých Tater na Baranie rohy. Vašek je totiž náruživý "keškař" (geocacher) a právě na tomto vrcholu by měl odlovit už svou 2000 kešku.

Ráno odjíždíme v 5:00 hod, ve Starém Smokovci jsme kolem 8 hodiny. Parkujeme nedaleko stanice zubačky, chceme si totiž ušetřit kousek cesty a vyvézt se na Hrebienok. Zubačka ale jede až za půl hodiny, tak jdeme pěšky. Na Hrebienku jsme v 9:45, součastně s příjezdem zubačky ze Smokovca. Počasí zatím vypadá dobře, je polojasno a dokonce jsou viditelné i vrcholky okolních kopců včetně Lomnického štítu. Tuto příznivou předpověď počasí nám potvrdil i hlídač na parkovišti, zřejmě zkušený horal. Pozná se to prý podle toho, když Gerlach nebo Slavkovský štít kouří, to znamená, že z vrcholků těchto kopců vítr strhává mlhu a vytváří tak efekt kouře, pak tedy má být pěkně. Ale jestli to platí pro celé Tatry nebo jenom pro podhůří, to už nám neřekl. V každém případě dole pod Tatrami bylo celý den asi pěkně, to jsme sem tam shora zahlédli, když vítr na chvilku odfoukl mlhu.

Z Hrebienku postupujeme dál po magistrále až k rozcestí u Zámkovského chaty, tady už pokračujeme Malou Studenou dolinou až na Teryho chatu. Tam jsme v 11:00 hod a v tu dobu už je z polojasna úplně mlhavo. Před závěrečným úsekem dnešního výstupu se chceme ještě trochu posilnit. Venku je celkem zima, mlha a vítr, tak se jdeme schovat aspoň na chodbu do chaty. Nahoře na chatě bylo plno. Po malé svačince se vydáváme opět na cestu. Od chaty jdeme po značeném chodníku kolem Spišských ples. Za Velkým Spišským plesem odbočíme vpravo a mezi ním a Horným Spiš. plesem začínáme stoupat k vrcholu. Jdeme po málo výrazném chodníku, který se nám asi po čtvrt hodině úplně ztrácí. Pořád je mlha, viditelnost tak na 20 metrů, takže jsme museli konstatovat, že jsme zabloudili. Ještě chvilku se tam motáme ve snaze najít nějaký náznak stezky. Pak Vašek vytahuje GPS a ukazuje směr, kde by měl být vrchol Baraních rohů. Samozřejmě, že je to úplně na opačnou stranu než jsme šli. Já už jsem nám moc šance nedával, že by jsme v té mlze někam trefili, myslel jsem na to, že budeme rádi. když najdeme cestu zpět k chatě.

v mlze někde nad Teryho chatou

Když jsme tam tak nahlas uvažovali, kde asi jsme a hlavně kam půjdeme dál, v tom vítr odfoukl mlhu pryč a bylo krásně jasno. Hned jsme se zorientovali a konečně jsme nabrali správný směr. Jelikož jsme byli už někde pod Ladovým štítem, museli jsme se kus vracet. Nechtělo se nám jít zpět ke Spišským plesům, tak to přímo střihneme směrem pod hřeben Mačacej veže, kudy by měla vést stezka nahoru. Když nás po chvilce zase zahalila mlha a k tomu jsme museli přelézt velké pole obrovských balvanů, byli jme i přesto už trochu klidnější, že víme kam jdeme. Mlha se ostatně po chvíli zase rozptýlila a takto se to pak střídalo celou cestu na vrchol, takže jsme se mohli celkem dobře orientovat.

pod vrcholem Baraních rohů

Na chodník jsme skutečně narazili přesně tam jak jsme předpokládali, takže dál už to bylo bez problémů. Stoupáme vzhůru sutí, přímo před námi se už tyčí Baranie rohy (2526 m), vpravo pak vidíme Baranie sedlo. Suťový svah se postupně zužuje až do žlebu vedoucímu do sedla. Z Baanieho sedla postupujeme dál hřebenem ze strany Malé Studené doliny po lávkách a roklinkami až na vrcholové plató. Tím pak snadno dojdeme až na vrchol, tam jsme ve 13:45 hod. Nahoře jsme měli chvilku pěkně, ale foukal tam celkem silný vítr a když se pak přivalila opět mlha, nebyl důvod se tady už dél zdržovat. Vašek už měl taky svoji kešku, tak jdeme dolů.

Sestupujeme stejnou cestou i když při sestupu do Baranieho sedla jsme to trefili trochu jinak, než tomu bylo směrem nahoru. Podstatné ale bylo, že jsme tam sestoupili. Dolů to jde vždycky hůř a navíc ještě když je mlha. Dolů žlebem a pak sutí už to byla pohoda. Stezka nás dovede až mezi Velké a Prostredné Spišské pleso, kde se napojíme na tur. chodník. To už jsme ale v podstatě u Teryho chaty. Cesta dolů k chatě nám trvala téměř 2 hodiny, ale to jsme dost zastavovali a fotili. Na chatě se zastavujeme ještě na polévku a pak rychle dolů do Smokovca. Tam dojdeme už za tmy asi kolem 18 hod a hned odjíždíme domů.

sestup z vrcholu do Baranieho sedla

Baranie rohy patří k těm snáze dostupným vrcholům, kdysi tady vedla i turistická značka. V posledních několika letech se vedou na Slovensku jednání o novém návštěvním řádu TANAPu, kde mimo jiné je i snaha o zpřístupnění několika dalších vrcholů pro turisty. Za posledních 5 let se objeví vždycky tak jedna zprávička ročně, že už se blýská na lepší časy a tak podobně, ale ve skutečnosti se pro návštěvníky Tater zatím téměř nic nezměnilo. Výjimkou je snad jenom Žiarská dolina, Plačlivé a Baranec v Západních Tatrách, kde se může chodit i v době sezónní uzávěry turistických chodníků, tedy po celý rok. A co ještě dodat k tomuto našemu výšlapu, snad jenom to, že se to opět vydařilo i když jsem v to chvilkami už ani moc nedoufal. Ale počasí se nakonec jakž takž umoudřilo a mohli jsme tento výstup zdárně absolvovat. Takže zase někdy příště.

Ahoj, Josef.

Jestliže se Vám článek líbil, sdílejte jej prosím na FB.